Morskie tradycje Grudziądza.

Prawdopodobnie tylko niewielka grupa przedstawicieli  młodego pokolenia grudziądzan posiada wiedzę o tym, że w niedawnej przeszłości imię miasta Grudziądza nosiły  dwa statki morskie .  Pierwszym z nich był właściwie nie statek,  lecz  pływający pod banderę niemieckąokręt wojenny , lekki krążownik Graudenz.

krążownik Grudziądz

lekki krążownik Grudziądz

Przyznanie miastu  prawa nadania swego imienia okrętowi Floty Cesarskiej ,było niewątpliwie wielkim wyróżnieniem i uhonorowaniem  zasług miasta. Nie zapominajmy, że Grudziądz w porównaniu z innymi dużymi miastami  niemieckimi ,był miastem prowincjonalnym leżącym z dala od stolicy cesarstwa Berlina. Mając prawdopodobnie na względzie , istnienie dużego  garnizonu, tradycje wojenne Grudziądza z okresu wojen napoleońskich  a także dynamiczny rozwój przemysłowy  miasta, przyznano mu prawo „posiadania własnego okrętu”.
Budowę okrętu czyli położenie stępki  zaczęto  w roku 1912 , w stoczni kilońskiej. Kadłub okrętu zwodowano 25 października 1913roku.  Na uroczystość wodowania przybył  nadburmistrz Grudziądza dr Kühnast, który został ojcem chrzestnym statku.

 

Dane techniczne lekkiego krążownika SMS Graudenz

 

  • Długość okrętu                                             142,7 m
  •  Szerokość  okrętu                                        13,7 m
  •  Maksymalna wyporność                          6382 ton
  •  Napęd dwie turbiny parowe o mocy   26000 koni
  •  Maksymalna prędkość                               27 węzłów co odpowiada około 50 km/h
  •  Uzbrojenie  artyleryjskie                          12 dział  kalibru 105 mm
  • wyrzutnie torped                                          2 zamontowane pod pokładem
W drodze na Morze Północne.

SMS GRAUDENZ

 

 


Załoga składała się z 21 oficerów i 364 marynarzy
SMS Graudenz brał  udział w działaniach wojennych na wodach mórz europejskich. Walczył w bitwie morskiej na Ławicy Dogger Bank na Morzu Północnym,brał czynny udział  w starciu w Zatoce Ryskiej na Bałtyku.  W czasie 4 miesięcznego pobytu w stoczni kilońskiej wymieniono działa na większy kaliber 150 mm oraz dodatkowo zamontowano2  działa przeciwlotnicze 88mm,  oraz dwie pokładowe wyrzutnie torped kal. 500mm.

Szkody Wojenne 22 kwietnia 1914 okręt  został uszkodzony przez minę morską. Po naprawie uszkodzeń , w ostatnich dwóch latach wojny   pełnił służbę patrolową na wodach zatoki niemieckiej  biorąc pod koniec wojny udział w działaniach wojennych w Skagerraku.  Po klęsce Niemiec ,  został przejęty przez Włochów i pod zmienioną nazwę „Ankona”  pływał pod banderą włoską do roku 1937. Następnie został oddany na złom.

 

Drugim statkiem pełnomorskim,który nosił imię naszego miasta był drobnicowiec MS Grudziądz.

Jak opisuje to Jan Witt w Expresie Bydgoskim:
„Myśl, aby imieniem Grudziądza nazwać nowo zbudowany, dalekomorski statek handlowy zrodziła się w środowisku młodzieżowym Grudziądza na początku lat 60. ubiegłego wieku. Była to jedna z wielu inicjatyw podejmowanych z okazji zbliżających się obchodów tysiąclecia państwa polskiego i 900-lecia Grudziądza.
Komitet Akcji m/s Grudziądz powołano 22 lutego 1962 r., a w jego składzie znalazły się organizacje młodzieżowe i społeczne, przedstawiciele zakładów pracy i społeczności miejskiej, także ówczesne władze miasta z Miejskiej Rady Narodowej i kierownictwem PZPR na czele. Pod petycją popierającą projekt zebrano około 15 tysięcy podpisów. Wówczas prezydium Miejskiej Rady Narodowej zwróciło się do Ministerstwa Żeglugi o zgodę, a po akceptacji rozpoczęto rozmowy z Polskimi Liniami Oceanicznymi w Gdyni.

Widok od strony prawej burty

MS Grudziądz w całej okazałości

Ostatecznie w dniu 17 kwietnia 1963 r. odbyło się uroczyste wodowanie m/s „Grudziądz” w stoczni w Szczecinie. Matką chrzestną pływającej jednostki została posłanka na sejm z ziemi chełmińskiej Anna Szumiłowska.  Z kolei  inne źródło informacji,  witryna internetowa Moje Miasto Grudziądz, publikująca wpis (autorstwa pana Łukasza Ernestowicza o modelarzu statków  panie Janie Golombku) , podaje informację, że matką chrzestną ms  Grudziądz była posłanka na Sejm pani Bronisława Rzytelewska. Na uroczystości do Szczecina licznie przybyli przedstawiciele Grudziądza, w tym oficjalna delegacja władz miasta. Obecna była także dyrekcja stoczni i przedstawiciele PLO.”

MS Grudziądz

Przy nadbrzeżu

Ms Grudziądz był  statkiem zawijającym wyłącznie  do europejskich i afrykańskich portów śródziemnomorskich . Z Polski transportowano produkty masowe,materiały sypkie i  spożywcze a przywożono do kraju głównie cytrusy i banany. Ms Grudziądz był statkiem zaliczającym się do Lewantów . Nasz statek miał zawsze łut szczęścia. Awarie , wypadki i inne nieszczęścia omijały go wielkim łukiem a morze było zawsze  dla niego łaskawe. W PLO pływał do roku 1987. Jaki były jego dalsze losy nie wiemy. został Prawdopodobnie złomowany po 25 latach służby na morzu.

Dane techniczne  drobnicowca MS Grudziądz

  • Długość całkowita:   113,5m
  • Szerokość:                   15,5 m
  • Zanurzenie:    6,5 m
  • Napęd: silnik spalinowy o mocy 3386 kW
  • Prędkość:                  15 węzłów

 Materiały źródłowe, teksty i zdjęcia użyte do napisania postu

1.Expres Bydgoski z dnia 19 kwietnia 2008 autor publikacji  Witold Witt
2.Dziennik Bałtycki z dnia 15 sierpnia 1963  -artykuł prasowy o podniesieniu bandery.
3.Niemieckie archiwum federalne  http://www.bild.bundesarchiv.de/
4.http://de.wikipedia.org/wiki/SMS_Graudenz
5 . Archiwum  floty PLO  http://www.plo.com.pl/
6.  Marynarka wojenna Niemiec Cesarskich     http://www.kaiserliche-marine.de/


Roman       Roman Wróblewski

Będziemy wdzięczni za Twój link do tego artykułu.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Może zainteresuje Cię także :close